Zorgen en klachten

Veiligheid en onderwijskwaliteit

Klachtenregeling en klachtenroute

We proberen klachten natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen. Heeft u toch een klacht, of maakt u zich zorgen? Dan proberen we daar zo goed mogelijk mee om te gaan.

De meeste klachten zijn vaak eenvoudig op te lossen. Bespreek een klacht daarom altijd eerst met de persoon zelf, de mentor of de vertrouwenspersoon. Lukt dat niet? Of leidt het gesprek niet tot een oplossing? Neem dan contact op met de schoolleiding. Gaat uw klacht over de schoolleiding? Dan kunt u terecht bij het college van bestuur van SOML.

We hebben deze route beschreven in onze klachtenregeling en klachtenroute. Deze vindt u op de website van SOML via www.soml.nl/documenten.


Vertrouwenspersonen

Interne vertrouwenspersoon

Zijn er klachten over grensoverschrijdend gedrag zoals seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, agressie en geweld? Of voelt iemand zich op een andere manier onveilig op school? Dan kan men zich melden bij onze interne vertrouwenspersonen op school. De vertrouwenspersoon werkt op school. Deze persoon biedt hulp, geeft advies en bespreekt de mogelijkheden. U kunt onze vertrouwenspersoon ( locatie Heythuysen: mevrouw  C. Palmen (c.palmen@ursula.nl) en locatie Horn: mevrouw M. Bouwens (m.bouwens@ursula.nl) )

Externe vertrouwenspersoon

U kunt ook terecht bij een vertrouwenspersoon die niet bij Stichting Onderwijs Midden-Limburg werkt. We noemen dit een externe vertrouwenspersoon. Ook hier kunt u met klachten of zorgen terecht. De externe vertrouwenspersonen zijn meneer Patrick van Well (pvwell@qccinfo.com) en mevrouw Lonneke Martens (ekgmmartens@gmail.com).

Landelijke Klachtencommissie

Komt u er niet uit met de school? Of is een klacht volgens u niet goed opgelost? Dan kunt u uw klacht naar het college van bestuur van SOML sturen. Als het nodig is wordt uw klacht (ook) doorgestuurd naar de Landelijke Klachtencommissie (LKC). Daar kunt u ook zelf een klacht indienen via:

Postadres:
Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Telefoon: 030 -28 09 590
Email: info@onderwijsgeschillen.nl
Website: www.onderwijsgeschillen.nl


Integriteit

SOML heeft een klokkenluidersregeling (‘Regeling inzake het omgaan met een vermoeden van een misstand’) en een integriteitscode. Daarmee houden we ons aan de code Goed Onderwijsbestuur van de VO-raad. De teksten staan op de website van de Stichting Onderwijs Midden-Limburg: www.soml.nl/documenten. Voor meer informatie en meldingen kunt u terecht bij een van onze externe vertrouwenspersonen.


Commissie van Beroep voor de Eindexamens

Ben jij examenkandidaat? En ben je het niet eens met een beslissing van een examinator? Dan kun je bezwaar indienen bij onze Commissie van Beroep voor de Eindexamens. Je moet je bezwaar binnen 5 werkdagen na de beslissing van de examinator maken.

Samenstelling

De samenstelling van de commissie is als volgt:

  • Voorzitter: dhr. drs. Paul Thonissen
  • Ambtelijk secretaris van de Commissie: dhr. mr. Bart Golsteijn BBA
  • Bij toerbeurt zullen twee eindverantwoordelijke locatiedirecteuren plaatsnemen in de commissie

Contact

Stuur je bezwaar naar de commissie via het e-mailadres commissievanberoep@soml.nl. Je kunt je bezwaar richten aan de voorzitter van de Commissie van Beroep.
Meer informatie is te vinden in het Examenreglement.


Veiligheid: Vertrouwensinspecteur

Twijfelt u over wat u moet doen? Of is er een gevaar voor meerdere personen in de organisatie? Dan kunt u ook contact opnemen met een vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs. Een vertrouwensinspecteur zal nooit zorgen voor een directe oplossing. Maar de inspecteur zal wel naar u luisteren en u verder helpen. Als het nodig is kan de vertrouwensinspecteur ook advies geven over het indienen van een officiële klacht of een aangifte. De vertrouwensinspecteurs zijn van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 17.00 uur bereikbaar via het telefoonnummer 0900 111 3 111 (lokaal tarief).

Let op: een vertrouwensinspecteur behandelt geen losse klachten. Daarvoor kunt u zoals eerder beschreven terecht bij onze vertrouwenspersonen of de schooldirectie.


Kwaliteit: Inspectie van het Onderwijs

Heeft u een klacht die níet gaat over de veiligheid op school, maar over de kwaliteit van het onderwijs? En komt u er met de school niet uit? Dan kunt u contact opnemen met de Inspectie van het Onderwijs. Ook hier geldt dat de Inspectie uw klacht nooit voor u zal oplossen. Wel kunnen zij uw vragen beantwoorden en praktische tips geven. En ze nemen uw klacht mee in hun toezicht.

Melding maken

  • (Eventueel anoniem) via dit online contactformulier
  • Telefonisch: 088-669 60 60 (maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 9.00 en 16.30 uur)

Regeling interne vertrouwenspersoon

Regeling externe vertrouwenspersoon

Klachtroute

Klachtenregeling SOML