Kangoeroeklas
De Kangoeroeklas bestaat sinds 2012 en is bedoeld voor leerlingen uit het basisonderwijs (groep 8) die door inzet, motivatie en prestaties hebben laten zien wat extra’s te kunnen doen.
De Kangoeroeklas past in het kader van Passend Onderwijs en het tegemoet komen aan bepaalde onderwijsbehoeften van meer/hoogbegaafde leerlingen. Deze leerlingen willen zoveel mogelijk werken binnen hun reguliere groep met leeftijdsgenootjes, maar daarnaast moeten deze leerlingen de mogelijkheid geboden worden om samen te werken met ontwikkelingsgelijken: leerlingen die denken en werken op een vergelijkbaar cognitief niveau.
De leerlingen van de kangoeroeklas zijn afkomstig van diverse basisscholen in de regio. De selectie van deze leerlingen vindt plaats op de toeleverende basisscholen. Zij geven aan van welke leerlingen zij denken het meeste gebaat te zijn bij het volgen van de lessen in de kangoeroeklas. De werkgroep “Kangoeroeklas”, met vertegenwoordigers van SPOLT, Wijzers in onderwijs en Sint Ursula, neemt uiteindelijk de beslissing wie er geplaatst worden. Er wordt daarbij goed gelet op intelligentie, motivatie en creativiteit. De ouder(s)/verzorger(s) van geselecteerde leerlingen worden vervolgens uitgenodigd op school voor een informatiebijeenkomst waar de opzet en organisatie verder worden uitgelegd; ook presenteren de modulegevers dan hun moduleprogramma en de theoretische achtergrond waarop hun module gebaseerd is.
De geselecteerde leerlingen gaan vervolgens gedurende 12 weken aan de slag met vier uitdagende modules met onderwerpen die buiten het normale curriculum vallen. Hieronder een overzicht van de modules in het schooljaar 2024-2025:
Werken met toekomstige technieken
Robin Ramaekers leert de leerlingen kritisch te kijken naar afbeeldingen, drukwerk, websites en andere media. De kinderen maken kennis met professionele programmatuur waarbij aandacht wordt besteed aan o.a. photoshop, typografie en InDesign. Bestaande foto’s worden bewerkt tot een nieuw product.
Beeldend
Naast kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing, schenkt Rina Willekens in de module Beeldend ook aandacht aan kunstfilosofie als voeding voor diverse praktijkopdrachten. Er is naast het product vooral aandacht voor het maakproces. En natuurlijk staat de vraag “Wat is kunst?” hierbij centraal. Tijdens de afsluiting van de kangoeroeklas op dinsdagmiddag 18 maart 2025 zullen de leerlingen weer prachtige creaties presenteren, gemaakt van verrassende materialen.