Inrichting onderwijs

DE BRUGKLAS

De leerlingen worden op grond van de basisschooladviezen en testuitslagen geplaatst in een van de volgende  brugklassen:

    • brugklas vmbo basis/kader
    • brugklas vmbo kader
    • brugklas vmbo gemengd/theoretisch
    • brugklas havo
    • brugklas vwo
    • brugklas vwo+
    • synthese brugklas 

VMBO BASIS- EN KADERBEROEPSGERICHT 

Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs omvat algemene vorming en legt een basis voor aansluitend beroepsonderwijs. De beroepsgerichte leerwegen zijn bedoeld voor leerlingen die meer praktisch bezig willen zijn in het onderwijs. Deze leerwegen zijn ook bedoeld voor leerlingen die, na enkele jaren, al weten welke (beroeps)richting zij willen gaan volgen. We onderscheiden twee opleidingsniveaus: de kader- en de basisberoepsgerichte leerweg.

VMBO BASISBEROEPSGERICHT – LEERWERKTRAJECT (LWT)

Leerlingen die meer praktijk- of beroepsgericht zijn,  hebben behoefte aan een actieve aanpak van leren en stromen in leerjaar 3 & 4 door naar de LWT-Route. De kern van de LWT-route is gebaseerd op een duidelijke, gestructureerde en actieve leeromgeving voor de leerlingen. Structuur en duidelijkheid wordt geboden door ‘zo weinig mogelijk handen voor de klas’. De actieve leeromgeving is ingericht door praktijkuren op locatie, maatwerk in  de AVO-vakken en stage binnen leerbedrijven.  De leerlingen sluiten hun schoolcarrière op Sint Ursula Heythuysen af met een vmbo-Basis-LWT-diploma, waarna doorstroom naar MBO niveau 2 mogelijk is.

VMBO GEMENGD en THEORETISCH

De gemengde en theoretische leerweg is bestemd voor leerlingen die niet veel moeite hebben met studeren en daarmee, na het behalen van een vmbo diploma, door willen gaan. Het diploma geeft toegang tot de vak- en middenkaderopleidingen in het ROC niveau 3/4. Daarnaast is ook doorstroom naar het vierde leerjaar van het havo mogelijk.

Aan het einde van het tweede leerjaar maakt de leerling de keuze tussen de gemengde en theoretische leerweg. Bij de keuze voor de gemengde leerweg doet een leerling uiteindelijk examen  in 5 algemene vakken en volgt de leerling vanaf het derde leerjaar gedurende een aantal uren per week, één beroepsgericht profiel naar keuze.

Welke profielen zijn er?

Wanneer een leerling in het vmbo  kiest voor een beroepsgericht profiel zijn er de volgende mogelijkheden

1- Economie en Ondernemen (E&O)
2- Zorg en Welzijn (ZW)
3- Bouw, Wonen en Interieur (BWI)
4- Produceren, Installeren en Energie (PIE)

De profielkeuze wordt gemaakt in overleg met de leerling, ouders en de mentor. De adviezen van het schoolteam worden bij het maken van de profielkeuze meegenomen. Vanzelfsprekend wordt hierbij rekening gehouden met de aanleg en interesse van de leerling.

Elk profiel is opgebouwd uit:

1- Gemeenschappelijk deel: verplichte vakken zoals Nederlands, Engels, ckv, maatschappijleer en lichamelijke opvoeding.
2- Profieldeel: beroepsgerichte profielvakken en bij het profiel behorende vakken (bijvoorbeeld bij BWI zijn dit de vakken wiskunde en nask1).
3- Keuzedeel: beroepsgerichte keuzevakken. De school heeft een ruim aanbod aan keuzevakken.

Elke profiel is erop ingericht om de basiskennis en basisvaardigheden aan te leren zodat de leerlingen goed voorbereid zijn op de vervolgopleiding in het MBO.

Het eindexamen voor de beroepsgerichte vakken start in leerjaar 3 en wordt afgesloten met een centraal examen aan het eind van leerjaar 4.

HAVO

Het Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs (havo) duurt 5 jaar. Aan het einde van het tweede leerjaar geeft de school de leerlingen een advies over het door hen verder te volgen onderwijs. Dit wordt op het eindrapport vermeld.

Tijdens het derde leerjaar wordt veel aandacht besteed aan de keuze van de profielen die starten in leerjaar 4. In de loop van dit jaar stelt de leerling een definitief profiel samen. Dit gebeurt in overleg met de ouders, de mentor, de decaan en de docenten, waarbij rekening gehouden moet worden met de capaciteiten van de leerling(e) en de eisen die de  vervolgopleidingen stellen.

De leerlingen kiezen een van de volgende profielen:

    • Cultuur en Maatschappij
    • Economie en Maatschappij
    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek

Een profiel is een combinatie van vakken.

In de Tweede Fase (leerjaar 4 en 5) volgen alle leerlingen:

    • een aantal verplichte vakken (gemeenschappelijk deel),
    • een aantal vakken binnen het gekozen profiel (profieldeel) 
    • minimaal één vak naar eigen keuze (vrije deel)

In het vierde leerjaar wordt begonnen met het examenprogramma. De leerlingen van 5 havo zetten de studie voort in het profiel dat zij gekozen hebben op 4 havo. Het eindexamen bestaat uit het schoolexamen gedurende leerjaar 4 en 5 en een landelijk examen aan het einde van leerjaar 5.

Het programma van toetsing en afsluiting (PTA) en het bijbehorende examenreglement staan op de website van de school (www.ursula.nl). Aan het begin van het vierde leerjaar ontvangen alle leerlingen hier uitleg over. In beginsel zijn leerlingen met een havo-diploma toelaatbaar tot het mbo (middelbaar beroepsonderwijs) en het hbo (hogere beroepsopleiding). De mentor en de schooldecaan besteden in de mentorlessen uitvoerig aandacht aan de mogelijkheden van vervolgonderwijs.

VWO

Atheneum en Gymnasium vormen samen het vwo. Het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo) neemt zes studiejaren in beslag. Het vwo bereidt leerlingen voor op een studie aan een Universiteit of Hogeschool. Na de brugklas volgt de leerling(e) het Gymnasium (met Latijn en Grieks) of het Atheneum. Aan het einde van het tweede leerjaar geeft de school de leerlingen een advies over het door hen verder te volgen onderwijs. Dit wordt op het eindrapport vermeld.

Tijdens het derde leerjaar wordt veel aandacht  besteed aan de keuze van de profielen. In de loop van dit jaar  stelt de leerling een profiel samen. Dit gebeurt in overleg met de ouders, de decaan en de docenten, waarbij rekening gehouden moet worden met de capaciteiten van de leerling(e) en de eisen die de vervolgopleidingen stellen.

De leerlingen kiezen een van de volgende profielen:

    • Cultuur en Maatschappij
    • Economie en Maatschappij
    • Natuur en Gezondheid
    • Natuur en Techniek

In de Tweede Fase (leerjaar 4 t/m 6) volgen alle leerlingen:

    • een aantal verplichte vakken (gemeenschappelijk deel),
    • een aantal vakken binnen het gekozen profiel (profieldeel)
    • minimaal één vak  naar eigen keuze (vrije deel)

De leerlingen in 5 en 6 vwo houden in principe vast aan hetzelfde profiel als in 4 vwo.

Het eindexamen bestaat uit een schoolexamen dat in de loop van de leerjaren 4, 5 en 6 wordt afgenomen en een landelijk examen aan het einde van leerjaar 6.

Het programma van toetsing en afsluiting (PTA) en het bijbehorende examenreglement staan op de website van de school (www.ursula.nl). Aan het begin van het vierde leerjaar ontvangen alle leerlingen hier uitleg over. In beginsel zijn leerlingen met een vwo-diploma toelaatbaar tot het hbo (hogere beroepsopleiding) en het wo (wetenschappelijk onderwijs). De mentor en de schooldecaan besteden in de mentorlessen uitvoerig aandacht aan de mogelijkheden van vervolgonderwijs.